Coregrafia este un proces care se desfășoară în spatele ușilor, inaccesibil publicului. Vă prezentăm cinci dintre cei mai importanți coregrafi contemporani care au influențat decisiv limbajul baletului actual. Prin colaborările și spectacolele lor au reușit să aducă lumea baletului mai aproape de publicul modern și preocupările acestuia.
Alexei Ratmansky – ”Nu îmi place să supăr oameni. Când realizez coregrafii, le spun dansatorilor ce să facă, îi critic, dar păstrez o relație pozitivă”.
Coregraful rus este cunoscut pentru colaborările sale cu Bolshoi Ballet și American Ballet Theatre. Stilul său a fost caracterizat de critici ca fiind inovativ. Ratmansky propune o reinterpretare contemporană și personală a baletelor clasice într-o manieră dinamică, plină de energie. Printre lucrările celebre pe care le-a adaptat sensibilității moderne se numără: Frumoasa adormită, Spărgătorul de nuci, Lacul lebedelor și Don Quixote. Munca sa a fost recompensată cu premii prestigioase: Critic’s Circle National Dance Award, Benois de la Danse, Golden Mask Award pentru Jeu de Cartes sunt doar o parte dintre acestea.
Ratmansky a creat și spectacole noi, originale: Shostakovich Trilogy precum American Ballet Theatre și Pictures at an Exhibition, un balet inspirat din lucrările pictorului rus Wassily Kandinsky pentru New York City Ballet. Noile sale spectacole sunt intense, dramatice și conțin piese muzicale complexe.
Justin Peck – ”Cred că este interesant pentru oameni să vadă balet în locuri în care în mod normal nu s-ar aștepta”.
Unul dintre cei mai tineri coregrafi contemporani, a devenit cunoscut după ce a fost numit la 21 de ani coregraf rezident la New York City Ballet și a fost subiectul documentarului Ballet 422. A realizat coregrafii și pentru Kenzo, Muzeul Guggenheim și a colaborat cu The National, Vogue și Harpers Bazaar.
Prin spectacolele sale aduce o viziune contemporană și încearcă să scoată baletul din sala de spectacol și să îl aproprie de publicul tânăr. Stilul său este actual, bazat pe inovație în care prim soliștii poartă adesea aceleași costume precum corpul baletului.
David Dawson – ”Provocarea mea este să fac balerinii să danseze în stilul meu”.
Coregraful britanic a studiat la The Royal Ballet School și Arts Education School și a început ca balerin la Dutch National Ballet. A colaborat cu cele mai importante companii de balet internaționale în spectacole devenite celebre precum: Tristan + Isolde, Lacul lebedelor, Giselle, Kisses to My Skin, The Grey Area, The Human Season.
A câștigat numeroase premii precum Golden Mask Award, Benois de la Danse și Prix de Laussane. Stilul său este influențat de William Forsythe și a fost caracterizat ca fiind narativ în care primează atmosfera.
Wayne McGregor – ”Un coregraf este cineva implicat în gândirea fizică”.
Premiatul coregraf britanic a colaborat cu Paris Opera Ballet, San Francisco Ballet, New York City Ballet. Unul dintre cele mai faimoase spectacole ale sale, Woolf Works este inspirat din scrierile Virginiei Woolf. Stilul său este dinamic, fragmentat de momente sinuoase și fluide, bazat pe flexibilitatea corpurilor și rapiditate. McGregor este pasionat de tehnologie și modul în care corpurile se mișcă și ocupă spațiul. Pentru conferința TEDx a demonstrat modul în care gândește în timp real lucrând cu doi dansatori fără un scenariu prestabilit.
McGregor a realizat numeroase coregrafii și în afara scenei de balet pentru formațiile: Radiohead (Lotus Flower), The White Stripes, The Chemical Brothers, filmele Fantastic Beasts and Where to Find Them și Harry Potter and the Goblet of Fire.
Christopher Wheeldon – ”Baletul este forma de artă perfectă, limbajul universal”.
Coregraful englez Christopher Wheeldon a început să danseze balet la vârsta de opt ani la Royal Ballet School și ulterior s-a mutat în New York. În 2001 a primit o rezidență de coregraf la New York City Ballet alături de care a creat spectacole precum After the Rain și Polyphonia. În prezent colaborează cu Royal Ballet unde a pus în scenă Alice’s Adventures in Wonderland, The Winter’s Tale și Strapeless. A primit premiul Tony pentru cea mai bună coregrafie pentru musicalul An American in Paris.
Spectacolele acestora sunt o sursă de inspirație și încântare pentru fiecare iubitor al dansului. Cei cinci coregrafi demonstrează că baletul este o artă ce se poate adapta nevoilor și sensibilității publicului contemporan. În baletul creat de ei, corpurile devin instrumente care prin mișcări ce par să sfideze legea grației, prin ritm și energie spun povești pline de expresivitate și emoție.